Wednesday, December 22, 2010

Bab 1 - Islam Pilihan Kita

  • Kenapa kita memilih Islam sebagai agama kita? Adakah kita rasa bersyukur kerana dilahirkan dalam Islam? Atau adakah kita tidak pernah pedulikan kita Islam atau bukan?. Dengan kata lain, kita tidak merasai beruntung menjadi orang Islam muslim. Malah mugkin ada di antara kita yang malu untuk mempraktikkan Islam dalam hidup. Firman Allah Subhanahuwata’ala:
    “Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasiqan dan ketaqwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensuciakn jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya.” (Surah asy-Syams: ayat 8-10).
  • Manusia diberikan aqal untuk membuat pilihan. Bebas untuk memilih satu daripada dua jalan yang disediakan. Jalan fujur atau jalan taqwa. Jalan beriman atau jalan kufur. Untuk menjadi Islam atau Yahudi/Nasrani atau apa saja. Natijah daripada pemilihan itu akan menentukan hakikat kehidupan di akhirat kelak. Di sinilah kita perlu berfikir panjang.
  • Sekiranya kita yang memilih Islam bererti memilih kehidupan yang bahagia di akhirat. Memilih Islam bermaksud ciri-ciri Islam tertegak dalam tingkah laku, peribadi, percakapan dan sebagainya. Juga seluruh kehidupan mempunyai hubungan dengan Allah Subhanahuwata’ala, iaitu melalui hubungan dengan syara’ atau hubungan dengan ajaran Islam. Maknanya perbuatan seseorang muslim mewakili keperibadian Islam sepertimana yang Allah swt kehendaki. Bagaimana pilihan mereka tidak betul, iaitu tidak memilih Islam bahkan memilih jalan lain? Sudah pasti mereka akan mendapat pembalasan dan penderitaan yang hebat daripada Allah swt. Terpulanglah kepada kita untuk memilih satu daripada dua jalan itu.
  • Firman Allah swt
    “Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan saleh, maka bagi mereka syurga tempat kediaman sebagai pahala terhadap apa yang mereka kerjakan. Dan adapun orang-orang yang fasiq maka tempat mereka adalah neraka. Setiap kali mereka hendak keluar daripadanya mereka dikembalikan lagi ke dalamnya dan dikatakan kepada mereka: Rasakanlah siksaan neraka yang dahulu kamu dustakan.” (Surah as-Sajadah: ayat 19-20).
  • Demikianlah, kita hanya ada dua pilihan dalam kehidupan dunia ini samada memilih jalan hidup yang berdasarkan peraturan yang Allah swt tetapkan atau memilih jalan hidup yang berdasarkan peraturan al-Hawa’ (peraturan yang disusun oleh hawa nafsu manusia). Semoga Allah memberi kita taufik dan hidayah untuk terus memilih Islam sebagai cara hidup. Amin Ya Rabbal’alamin.

No comments:

Post a Comment